Satranç hareketlerinden farklı olarak, bir Rubik Küpünde yapılan değişikliklerin değerlendirilmesi zordur. Bu yüzden derin öğrenme makineleri bulmacayı kendi başlarına çözemediler. Şimdiye kadar…

Yeni bir tür derin öğrenme makinesi, herhangi bir insan yardımı olmaksızın Rubik Küpünü çözmeyi başardı. Yardım minimum olduğunda karmaşık problemlerin nasıl çözüleceği konusunda önemli bir adım atıldı.

Rubik Küpü, 1974’te heykeltraş ve mimari profesörü Erno Rubik tarafından geliştirilen, aynı rengin tüm karelerini küpün aynı yüzüne hizalayan üç boyutlu bir bilmecedir. En çok satan uluslararası bir oyuncak haline gelmiş, 350 milyondan fazla satmıştır. Bulmaca ayrıca bilgisayar bilimcileri ve matematikçilerden de büyük ilgi gördü. Onları kafasını kurcalayan soru şuydu: Küpü herhangi bir konumdan çözmek için gereken en küçük hamle sayısı nedir? 2014 yılında kanıtlanmış cevap 26 oldu. Diğer bir zorluk ise küpü herhangi bir konumdan çözebilen algoritmalar tasarlamaktır. Rubik’in kendisi, oyuncağı icat ettiği bir ay içinde bunu yapabilecek bir algoritma geliştirdi.

Daha yakın zamanlarda bilgisayar bilimciler, problemi çözmek için makineler ile çeşitli yollar bulmaya çalıştılar. Bu fikir, satranç ve Go gibi oyunlar için belirlenen yaklaşımı kullanmaktır. Bir derin öğrenme makinesine oyunun kuralları verilir ve daha sonra kendi kendine karşı oynar. Her adımda nasıl performans gösterdiğine göre ödüllendirilir. Bu ödül süreci oldukça önemlidir çünkü makinenin iyi oyunu kötü oyundan ayırt etmesine yardımcı olur. Başka bir deyişle, makinenin öğrenmesine yardımcı olur.

California Üniversitesi’nden Stephen McAleer ve ekibi hiçbir insan yardımı olmaksızın bir Rubik Küpünü çözmek için kendini kendini eğitecek derin bir öğrenme tekniğine öncülük ettiler. Çözülmemiş bir küp verildiğinde makine, belirli bir hareketin mevcut yapılandırmadaki durumuna karar vermelidir. Bunu yapmak için hareketi değerlendirebilmelidir. Bitmiş küp ile başlayarak ve önerilen harekete benzer bir konfigürasyon bulmak için geriye doğru çalışarak bunu yapar. Bu süreç mükemmel değildir; fakat derin öğrenme sisteme hangi hareketlerin genel olarak diğerlerinden daha iyi olduğunu anlatır.

Sonuç, oldukça iyi performans gösteren bir algoritmadır. Algoritma, rastgele karıştırılmış küplerin % 100’ünü çözebiliyor, 30 harekette aşamaları tamamlıyor. Şimdi ekip yöntemlerini genişletmeye çalışıyor.

Yapay zekaları şimdilik bir kenara bırakırsak bir insan küpü ne kadar kısa sürede çözebilir? Rubik Küpü Dünya Rekoru videosunu da şuraya bırakıyorum. 🙂 Etkileyici değil mi?

9
like
4
love
0
haha
4
wow
0
sad
0
angry
8 Yorum konuları
0 Konu cevapları
0 İzleyiciler
 
En çok tepki verilen yorum
En yeni yorumlar
7 Yorum yazarları
yellowredTriskacocumustafadecoderfrknemekci Son yorum yazarları
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bildir
frknemekci
Üye

Emekleriniz için teşekkürler

Sinan
Yazar

Bu daha başlangıç, yakında yerimize futbol oynayacaklar. Bi de yerimize savaşa girseler o zaman tadından yenmez işte

yellowred
Yazar

yapacakları, yaptıkları yanında bir hiç.

Triskacocu
Yazar

Enteresan bilgiler

mustafa
Üye

Makineler bile çözüyor da bir ben iyi yüzünden fazlasını yapamıyorum.