Merhabalar Efendim…

‘’Hakikatte ancak ve yalnız Tanrı’dır ki tam olarak bilgedir, yani her şeyin hakikati hakkında tam bilgisi vardır; fakat denilebilir ki insanlar daha önemli hakikatler hakkında az ya da çok bilgi sahibi oldukları ölçüde, az ya da çok bilgelik sahibidirler. Bu noktada bütün bilginlerin hemfikir olamayacağı hiçbir şey bulunmadığını sanıyorum.’’  desem aklınıza kim gelir. Belki ismen hatırlamak zor olsa da bir filozofun sözü olduğunu düşünürsünüz değil mi? Ki evet, birçoğunuzun ismen de hatırladığı Descartes’ in düşünce dünyasına konuk olacağız bu analizimle.

Bizi bazen oyunlarıyla şaşkınlığa, bazen çıkmaza, bazen boşluğa, bazen hiçliğe bazen ise hiçbir şeye götüren akıl bu serüvenin başkahramanı.

René Descartes’ in Aklın Yönetimi İçin Kurallar adlı bu eser bölüm bölüm ilerliyor. İlk 12 bölümde gidilmesi takip edilmesi gereken kurallar, birbirini destekler nitelikte teknik bir açıdan ele alınmış. Söylemeliyim ki bu 12 bölümlük kısım eserin en basit kısmı. Sonraki 9 bölüm önceki bölümlere atıf yapılarak daha detaylandırılıp yoğunlaştırılmış. Hâl böyle olunca bölümleri anlamak daha da güç bir durum aldı.

Toplamda 21 kural var; ancak son üçü hakkında detaylandırma mevcut değil. Ayrıca yazar eserin bir yerinde 24 kuralda detaylandırma yapılacağını dile getirmiş olsa da 21 kural dışında başka kural esere dâhil edilmemiş. Bu eserin eksik olduğunu akla getiriyor ya neyse…

Aklın Yönetimi İçin Kurallar’da Descartes’ in sezgi ve tümdengelime sık sık değindiğini, analitik matematik ve geometrinin bu anlamda başvurulacak önemli kaynaklar olduğunu okuyarak göreceksiniz.

Soyuttan hareketle somutu; somuttan hareketle soyutu anlama noktasında da birçok matematiksel sembol ve sayılardan istifade ettiğini de görebiliyoruz bu kurallar toplamı eserde.

Sistematik, özelden genele, basitten karmaşığa, gerekli olan ve gerekli olmayan ayrımı yapmaya vb. gibi daha birçok kural çerçevesinden oluşan Aklın Yönetimi İçin Kurallar’ da, aklına gelebilecek her türlü soruya bir yanıt vererek, Yöntem Üzerine Konuşmalar eserine göndermede bulunmayı ihmâl etmemiş düşünür ayrıca.

Zihnin temel bütünlüğünü gözler önüne sürmeyi hedef edinen bu kurallar toplamı eseri, tam anlamıyla, eksiksiz anladığımı iddia edemem; ancak özellikle analitik bakış açısı… Aklın işleyişi noktasında düşünmenin sistematikliğinin ehemmiyeti… Elde edilmek istenen hedefe doğru atılan her adımın bir ilerleme olduğu… Sonucun her zaman olumlu olmaması, takip edilen yolun bir sonuca ulaştırmadığı neticesine ulaşmanın doğru olmadığı gibi birçok noktada farklı bakış açıları elde ettiğimi söyleyebilirim.

Müzâkere sistemiyle okumanın çok daha etkili olacağına inandığım bu eseri yüksek sesle okumanızı tavsiye ederim. Hatta mümkünse çevrenizde sizi anlamasa dâhi dinleyen biri varsa muhakkak ona anlamış olduğunuz her şeyi anlatın. Ben bu işkenceye reva annemi gördüm; ama ne yapabilirim ki, değerlendirebilecek başka bir alternatifim yoktu. Hem o kadar da ürkütücü olmuyor anlatırken; annemin bana deli gibi bakması dışında her şey gayet eğlenceli ve komikti.

Başka bir eserin analizinde buluşmak duâsıyla…

Aklınıza rağmen akledebilen aklınıza mukayyet olmanız temennisiyle feyizli okumalar dilerim efendim.

 

63
like
57
love
0
haha
14
wow
2
sad
0
angry
20 Yorum konuları
3 Konu cevapları
0 İzleyiciler
 
En çok tepki verilen yorum
En yeni yorumlar
22 Yorum yazarları
semih09xdDostGizem BademÇalı KuşuTuğçe Açıkgöz Son yorum yazarları
  Abone ol  
En Yeniler Eskiler Beğenilenler
Bildir
rana yildiz
Üye

Tek basina insanin kafasi cok dagiliyor bncede müzakere sistemiyle olkumak lazim boyle zor ama degerli kitaplari.. Tesekkurler

Melisa Avci
Yazar

Cok sevdigim bir filozof çok güzel anlatmissiniz

ziya
Üye

Bu kitaptan sonra Yöntem Üzerine Konuşmalar kitabının da analizini vazife edinirsiniz umarım. Aklına gelen her bir soruya bir yanıt vermiş olduğunu iddia etmesi sanırım Descartes’i Descartes yapan. Analiz için teşekkürler annemize işkence yapmayalım ama Çalıkuşu:)))

semih09xd
Üye

Buda mükemmelmiş.

Dost
Üye

Annenizin yerinde olmak istemezdim :))) Şaka yaptım ama anlaşılması zor bir kitap belli